érdekes. fontos. népszerű.

A hét bloggere

A katonai repülés érdekes világa!

 A katonai repülés érdekes világáról és arról is kérdeztük Tamást, az Air Base blog oldal szerzőjét és íróját, hogy miként került a szakmába. Nem sok személytől hallhatjuk a következő mondatot: "Céges kocsim nem volt, viszont céges repülőm igen..."

 

Mikortól kezdett el érdekelni a katonai repülők világa és hogyan jött az Air Base blog oldal ötlete?

Gyerekkorom óta és ebben szerepe volt annak, hogy édesapám a szabadidejében makettezett, és a lakásunkat tucatnyi katonai gép makettje díszítette.

Az is egy meghatározó élmény volt, hogy a négyévente megrendezett katonai díszszemlén résztvevő vadászgépek szinte karnyújtásnyira húztak el a házunk felett. Az április 4-én esedékes eseményre hetekkel korábban megkezdődött a felkészülés, így a MiG-21-es rajokat többször is láthattam és persze hallhattam. Próbáltam utána olvasni egy-egy típusnak, történetnek, de sok évvel a rendszerváltás előtt a fellelhető irodalom elég szegényes volt, ráadásul mindent belengett a titkolózás.

 

marine-corps-77951_1920.jpg


1989-ben rokonlátogatásra az Egyesült Államokba utaztam, ahol ellátogattam a Kennedy Űrközpontba és egy fregatt fedélzetére is feljutottam. Nagyon tetszett, ahogy ott kezelték a fegyveres erők és a nyilvánosság közötti kommunikációt. Nagyjából ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy ha lehetőségem lesz rá, ezekhez hasonló érdekes helyekről és az ott dolgozó emberekről fogok írni. Ez a lehetőség tíz évvel később érkezett el.

Akkor indult egy repülőmagazin, amelynek munkatársa lettem. Újabb tíz év elteltével éreztem úgy, hogy több a mondanivalóm, mint amire a lap keretein belül lehetőségem volt. Ezért amellett, hogy tovább írtam a magazinnak, némi tétovázás után elindítottam az Air Base blogot. Már ennek is tíz éve. Elsősorban a katonai repülésről szól, de néhány szárazföldi és haditengerészeti téma illetve a polgári repülés is helyet kapott benne.

 

military-raptor-582888_1920.jpg

 

A foglalkozásod és/vagy a hobbid milyen szinten kapcsolódik a repüléshez?

Ma már kevésbé. Korábban egy olyan repülőgépes cégnél dolgoztam, amelynek az egyik gépét - mivel akkor már volt szakszolgálati engedélyem - magáncélra használhattam. Érdekes helyzet volt, céges kocsim nem volt, de céges repülőm igen. Miután ez a vállalkozás befejezte a működést, az lett a feladatom, hogy a gépeket eladjam. A hazai vevők mellett Európába és a tengerentúlra adtam el a gépeket.

 

military-airman-572689_1920.jpg

 

Hogyan fejleszted és tartod frissen a szakmai tudásod?

Egyrészt azokkal a beszélgetésekkel, amelyet egy-egy cikk kapcsán a hazai és külföldi szakemberekkel, pilótákkal, repülőműszakiakkal, légiforgalmi irányítókkal vagy légvédelmi rakétásokkal folytathatok.

Másrészt olvasással. A többnyire külföldi szerzők – pilóták, tengerészek, katonák – személyes történetei rengeteg érdekességet tartalmaznak. Az itthon nem elérhető könyveket külföldről szerzem be, de az is előfordult, hogy kiadatlan művek kéziratát kaptam meg a szerzőktől.

 

military-655630_1920.jpg

 

A katonai gépek és a katonai repülés világáról mesélnél néhány érdekességet?


Nehéz bármit is kiemelni, hiszen minden érdekes valamilyen szempontból.

Nagyon érdekes például a fél országot átrepülve végigdokumentálni, ahogy kicserélik a dunántúli kutató-mentő helikoptert és a mentőfelszerelést, majd a lecserélt gépet hazarepülik a saját bázisra. Ugyancsak érdekes egy An-26-os vagy egy C-17-es személyzetét elkísérni akár egy szállítófeladatra akár egy teherdobásra vagy az utóbbi esetében egy légi utántöltésre. Másfajta, de korántsem kisebb élmény a repülőműszakiak olykor éjszakába nyúló munkáját dokumentálni, ahogy a szállító és harci helikoptereken vagy a Gripeneken dolgoznak.

 

military-jets-1109093_1920.jpg

 

Különleges élmény közvetlen közelről figyelni, amint egy gyakorlaton a kutató-mentő helikopter felcsere éppúgy ellátja a súlyos sérültet alakító katonát, mint egy valós balesetnél tenné. Izgalmas az alföldi éjszakában, egy dombon vagy árokparton hasalva hallgatni, amint az előretolt repülésirányító célra vezeti a magasban várakozó Gripent. Az is hihetetlenül érdekes, ahogy a légvédelmi rakétások lánctalpas járművei harcrendet foglalnak egy erdő mellett.

Ezek csak kiragadott példák, és részletekbe azért nem bocsátkoznék, mert sok más mellett ezek a történetek is fent vannak az Air Base blogon.

 

military-fighter-jet-602297_1920.jpg

 

 

Amennyiben fiatalabb olvasóink egy része kedvet kapott volna a katonai repüléshez, hogyan juthat el odáig?


Az alábbi linket javaslom, amin az összes fontos információ elérhető.
https://hhk.uni-nke.hu/oktatas/alapkepzes/allami-legikozlekedes

 

sunrise-96094_1920.jpg

 

 

Az interjút készítette:

Papdi Attila
https://nwsroad.blog.hu/

Tetszett az interjú? Megosztom Facebookon
süti beállítások módosítása