érdekes. fontos. népszerű.

A hét bloggere

Szleng és argó: a magyar nyelv szépségei alulnézetből

A szlengblog a blogspoton startolt 2 éve, de Nyelvész Józsi nemrég átköltözött hozzánk a blog.hu-ra és azóta rendszeres Index címlapos megjelenésekkel vonzza magához az újabb és újabb olvasókat. Nemrégiben a Tilos rádió vendége volt, most pedig talán végre megtudhatjuk, ki is ő valójában.

Tudja-e rólad a környezeted, hogy blogolsz? Mit szólnának a szüleid, ha kiderülne?

A legközelebbi környezetem tudja, de általában igyekszem magamban tartani és elkülöníteni Nyelvész Józsi személyét attól a polgári személytől, akinek születtem. Ez néha mókás sztorikhoz vezet, pl. egyszer valamelyik lebújban egy IT-s spanom mesélte, mennyire durva blogot talált a neten... A szüleim nem tudják, hogy blogolok és nem is nagyon értenék meg, miért jó ez nekem. Ugyanakkor nagyon sokat köszönhetek nekik: anélkül a proletár kis falu nélkül, ahol felnőttem, Nyelvész Józsi és szókincse soha nem született volna meg.

A legcikibb dolog valakitől megkérdezni, hogy miért lett a nicked az, ami. Tehát miért?

A Nyelvész adott volt... ez az a terület, ami leginkább érdekel engem. Bölcsész vagyok, azon belül is németet hallgattam. Hamar beláttam, hogy a nyelv karcosabb oldala jobban leköt mint a modoros regények, amiket olvasnom kellett. A Józsi onnan jött, hogy a kretén öreganyám így akart elnevezni, de szerencsére a muterom bevédett. Viszont a Józsi elég "súlyos" név, és jól passzol ahhoz a személyhez, aki kialakult bennem.

A második legkínosabb a blog nevét firtatni. Nos?

Elég logikusan a szleng.blog.hu mellett döntöttem. Legelőször a Blogspot domain alatt kezdtem el blogolni, csak kinőttem.

Mi volt a legfurcsább hely, ahol életedben posztot írtál?

Egy szállodai szoba Athénban. Hirtelen bevillant, mennyire lesokkolt annak idején az "ákosozás" szó, és azonnal le kellett írnom.

Mennyit kerestél eddig blogolással (munka/hirdetés) és mennyi volt a kiadás?

Semennyit, és nem is ez a cél. A célom a magyar nyelv szépségeit lejegyezni, alulnézetből. Ennyi. Ha valakinek tetszik, annak örülök, durván... de ha ebből akarnék megélni, 2006 óta hajlékony lennék. A kiadás a blogon töltött időm, ami összességében nagyon sok, de ez nekem önmegvalósítás.

Mi volt a legdurvább kommented és miért kaptad?


Amikor jobban beindult a blogom, voltak ilyenek, hogy "te zülledék Józsi, mekkora brokker blogod van már", de ezen röhögtem. Mielőtt egyáltalán lett volna időm az összes ilyet elolvasni, a többi kommentező még az én elvárásaimon is túltett, valaki az "országos seggtitán" szót is használta a flame-csávóra, aminek amatőr szlengkutatóként külön örültem. A flame szerintem rendben van, gyertek basztassatok! Szerencsére van sok jó arc, akinek bejön a blog, nemcsak a pár nyomorult megmondóember látogat.

Három kedvenc magyar/külföldi nyelvű blogod?
 
Minden reggel megnézem, mit súlyosbított a Mester, ami amúgy is... Kávézáshoz modorosan színes kishíreket olvasok a nagyvilágból, meg belenézek egy méltán híres névrokon, Műanyag Józsi blogjába.

Ha egy nap külföldi bloggerré változva ébrednél az ágyban, ki szeretnél lenni?

Kicsit régivágású bloggernek, de azért rendszeresen ír cikkeket a srác: Noam Chomsky. Radikális és nagytudású a figura, és az összes világmegváltásával együtt is megmarad korrekt csávónak. Ali G csinált vele egy interjút, amiben megkérdezi "miért fontos a nyelveket tanulmányozni?". Chomsky válaszát csak ajánlani tudom.

Mit dolgozol, amikor nem blogolsz?

Netezek.

Mit vásároltál magadnak utoljára? (Élelmiszert nem számítva.)

Egy pár Lacoste cipőt. Két kézzel szórom a pénzt, ha csak tehetem, úgyhogy a fent említett hajlékonykodás sajnos valódi veszély.

Szexeltél-e a blognak köszönhetően, bloggerel, olvasóval, bárkivel?

Nem, pedig nagyon jóképű vagyok, és jó a testem. Persze egy kefézés a személyazonosságom felfedésével járna, és azt nem akarom. Aki a blogon ír, az Nyelvész Józsi, Tyler Durden-típusú szimbiózisban velem. Napközben "nyakkendős rabszolga" vagyok, de este átalakulok borzolt sérójú punkká és egy széthasznált laptopon keresztül arcon rúgom a kispolgári modorosságot.

Tisztában vagy vele, hogy mekkora a találgatás körülötted? Az Index szerkesztőségében kollégák mutogatnak egymásra, sőt konkurens újságírók is felmerültek, mint lehetséges Nyelvész Józsik.

Hízelgő, hogy szakmabelinek gondoltok - köszönöm. Bölcsész végzettségem ellenére mérnöki jellegű feladataim vannak a munkahelyemen a sok "netezés" mellett, és nem az Indexnél vagy a versenytársaknál dolgozom. Ugyanakkor Nyelvész Józsi karaktere és munkássága a fontos, nem a valódi nevem, munkám, lakhelyem. Ha valami ésszerű ok merülne fel, felfedném a nevemet, de ennek most semmi szükségét vagy hasznát nem látom... Nem bújkálok semmi elől, de nekem jobb, ha elválasztom Józsit a polgári életemtől.

Hogy viseled a hirtelen jött népszerűséget? Nemrégiben a Tiloson hallhattunk A sas leszállt műsorának vendégeként (az adás itt meghallgatható), most te vagy  a hét bloggere, mi jöhet még? Goldenblog 2009?

Igyekszem elkerülni a felesleges japánkodást, nem tolatom az olvasóim és ismerőseim arcába, hogy sikeres lett a blogom. Folytatom, amit 2006-ban nulla olvasottsággal elkezdtem, de gyakoribb (napi vagy még durvább) bejegyzéseket ígérek. Fasza lesz.
A Goldenblogra neveztek / beszavaztak 2007-ben. Ha idén benne lesz a blogom és bármilyen eredményt elér, annak örülök, de a legfontosabb, hogy ugyanaz a Nyelvész Józsi maradjon a blogon, megalkuvás nélkül a magyar nyelv szépségeit kutatva, alulnézetből.

Fontossá vált az olvasottság? Böngészed a statisztikádat, hogy lásd, hányan olvastak, hányan hivatkoznak rád, amióta átköltöztél a blog.hu-ra és rendszeresen Index címlapon szerepelnek a posztjaid?

Az olvasottság minden bloggernek fontos. Ha nem olvasnak, nem éri meg az erőfeszítést a bejegyzésed közzététele. Ha sokan olvasnak, akkor sokat írsz. Ha csak öt haverod olvassa a blogod, talán nem a posztjaiddal kell töltened a szabadidőd nagy részét. Google Analytics-szel követem az olvasóim számát (nagyon keményen tolatjátok, köszi!), és néha rákeresek a blog nevére, hogy lássam mit gondol az Internet. A olvasó alapvető, és minden nap lesokkol mennyire érdekli őket a magyar nyelv Sorompó presszóban meg építkezéseken beszélt változata. A tervem, hogy a közeljövőben egy érdekesebb definícióhoz az olvasók írnák a példamondatokat kommentekben. Minél sokkolóbb, proletárabb, valósághűbb, annál jobb, felesleges alpáriság nélkül. A legjobbaknak esetleg elküldenék egy Nyelvész Józsi pólót valami nagysikerű definícióra utalással (pl. ákosozás). Innen üzenem, hogy a javaslataitokat is nagyon szeretem, nyugodtan pakoljátok a postafiókomba meg kommentekbe!

Ha lenne kapacitásod, milyen témájú blogot írnál még?

Legszívesebben a modorosság (és más nyelvi anomáliák) nyomába erednék, megpróbálnám kiírtani azokat a nyelvből és a használóikat szembesíteni nyelvi igénytelenségükkel. Például modorosságnak és hatalmas tudatlanságnak tartom, amikor egy férfi azt a szót használja, hogy "pasi". Ez egy nők által, nőknek alkotott szó, szigorúan köcsögök és farmermellényes modorcsászárok használják. Rengeteg alternatíva lenne, ne legyetek buherek, ott a faszi, tag stb. lehet használni. Ugyanígy idegesít az "emberke" szó, ami a velem való kommunikációban nem ajánlott. Külön bejegyzéseket szentelnék a régivágású szlengeknek és feleslegesen használt idegen szavaknak a média főáramában való felbukkanásának. Gondolom nem csak engem idegesít, hogy a HVG-ben mindenki céget gründol... De ez csak egy példa a sok közül, és a HVG nem az egyetlen érintett médium.

Egy hét múlva Sixx, a Comment com és a Hogyvolt bloggere válaszol kérdéseinkre. Kérdeznél tőle? Szeretnél neki mondani valamit? Írd meg nekünk!

Tetszett az interjú? Megosztom Facebookon
süti beállítások módosítása