érdekes. fontos. népszerű.

A hét bloggere

Nem minden arany, ami fénylik

dk_imta3.jpgE heti interjúnkban lerántjuk a leplet! Kiderül, hogy miért fontos csinos köntösbe bújtatnunk az eladásra kínált terméket, mitől lesz a takonyból reklámfogás, és milyen kreatív módon tudjuk újrahasznosítani a szemetesünk tartalmát. Fogadjátok szeretettel a Csomagolás blog szerzőjével készült interjúnkat!  

Elmondásod szerint azt vizsgálod, hogy fontos-e az embereknek a csomagolás egy termék kiválasztása során. Fontos?

A mindennapjaink fontos részévé vált a csomagolás, és még inkább azzá válik, mert egyre gyakoribb jelenség a reklámkerülés, a klasszikus marketing kommunikációs eszközök bizonyos célcsoport esetében halottnak számítanak. A csomagolás pedig mindig befolyásolja döntéseinket, főleg hogy azokat egyre inkább nem tervezetten, hanem az eladótérben hozzuk meg.

Nélkülözhetetlen, mert funkcionális szerepet tölt be: segít a termékek eljuttatásában messzi országokból. Gondoljunk egy Kínában gyártott napszemüvegre, ami karcmentesen ér ide vagy a spanyol szőlőre a nyár elején – sok szőlőszem elgurulna csomagolás nélkül.

Emellett egy megfelelő méretű csomagolás pénzt takarít meg a fogyasztónak azzal, hogy a szükségleteinknek elegendő terméket veszünk meg egyszerre. Kellemesebbé teszi az életünket azzal, hogy a romlandó élelmiszereket tovább frissen tartja (lásd módosított atmoszférájú csomagolások), vagy egy jó kupakkialakítással a kerékpárról nem kell leszállnunk menet közben, hogy igyunk. De sorolhatnám még, hogy az élet milyen sok területét teheti egyszerűbbé hétköznapjainkat.

De fontos feladata, hogy gyönyörködtessen is. A csomagolástervezés egy alkalmazott művészeti ág, jó értelemben olyan figyelemfelkeltőnek kell lennie, hogy a vásárló a polc végéről odamenjen, megfogja, majd elégedetten betegye a kosárba. Mint egy képtárban egy a kép, azonban míg egy képet többször is szívesen megcsodálunk, a csomagolás jó, ha azt az 5 másodperc figyelmet megkapta. Persze néha egy-egy jobban sikerült limited edition csomagolás kikerül a szobában a polcra, mint egy műalkotás.

És nem szabad elfelejteni a nagyszerű környezetbarát csomagolási megoldásokat sem, amiről szintén szeretek írni, mert sürgető probléma a csomagolások túlzott alkalmazása.

Csomagolástervezéssel is foglalkozol?

Nem, ezt meghagyom a szakembereknek. A Corvinuson vagyok adjunktus a Marketingkommunikáció tanszéken és a csomagolás fogyasztói vonatkozása az egyik kutatási témám, mely során például azt vizsgálom, hogyan befolyásolja a zöld szín a környezettudatos magatartást (jobban vesszük, ha zöld), milyen hatással van a nőkre a csomagolás formája (kerek formákat szeretik), vagy egészségesebben választunk-e élelmiszert, ha több információ szerepel a csomagoláson (sajnos nem). Emellett kommunikációs órákon tanítom a csomagolást, valamint tanácsadóként is foglalkozok termékfejlesztéssel, márkázással, aminek része a csomagolásfejlesztés. Marketingesként az a feladatom, hogy a termék a versenytársánál jobban eladható, praktikusabb, egyedibb, modernebb és környezetbarátabb legyen.

Gyakran mutatsz be olyan művészeket, akik bizonyos dolgok újrafelhasználásával alkotnak. A munkád során botlasz bele ezekbe az alkotásokba vagy ez hobbi?

Ja igen, a csomagolás művészetben betöltött szerepe ki is maradt előbb., ezért is fontos a csomagolás.

A kérdésre válaszolva, ha a munkám során botlok valami érdekesbe, kikerül a blogra, ha a blogra találok valami érdekeset, utána például tanítom. 2009-ben azért kezdtem a blogírásba, mert amúgy is nagyon sokat foglalkoztam a témával – a csomagoláson található információtartalom fogyasztói információkeresésben betöltött szerepéből írtam a disszertációmat – és tengernyi érdekességet találtam, amit nem tudtam a tudományos munkában felhasználni. Hibának éreztem volna veszni hagyni, főleg hogy nem volt ilyen témájú blog (és a mai napig sincs másik). Mára egy nagy szinergia lett az egészből, a blogírás a munkám részévé vált.

Tudnál az elmúlt egy évből egy nagyon ötletes csomagolásra példát hozni?

Minden csomagolást szeretek, ami praktikus és megkönnyíti az emberek életét, vagy valamivel többet ad a társadalomnak, mint egy egyszerű tartó. Mindig csak aktuális kedvenc van, ez egy ilyen műfaj. Az utolsó poszt, ami megérintett az a Recycled Orchestra volt, melyben arról írtam, hogy a csomagolási hulladékból készülnek a hulladéktelep mellett élő gyerekek hangszerei, amivel mára világhíresek lettek.

Sokan elég bizarr dolgokkal próbálják felhívni az emberek figyelmét egy termék népszerűsítése során. Mi volt a legnagyobb őrültség, amibe valaha belefutottál?

Most egy Mexikóban látott hajzselé ugrik be, talán azért mert azzal fizikai valójában is találkoztam. „Gorillatakony” volt a zselé fantázianeve és a csomagolásdesign központi eleme a gorilla orrából lógó zöld takony volt. Viccesnek tartottam, de nem vettem meg, bár nem is én voltam a célcsoportja.

Ha elmész bevásárolni, mennyire hagyatkozol a munkád során szerzett tapasztalatokra? Tegyük fel, hogy még életedben nem ettél chipset, és most szeretnéd kipróbálni. Mi alapján választod ki, hogy melyiket vedd meg?

Ha legelőször vásárolok egy termékkategóriát, akkor olvasok és összehasonlítok. Egyébként ezt teszi a legtöbb fogyasztó a kutatásaink szerint. De egy tetszetős darab esetében, ami uralja a termékkategóriát, csak az intuícióra hagyatkozok és minden racionalitást nélkülözve beteszem a kosárba. De a korlátozott racionális nem ismeretlen a fogyasztói döntéshozatalban Herbert Simon óta.

Írsz másik blogot? Tervezed a jövőben?

Nem és nem is tervezem.

Léteznek neves csomagolástervezők? Akiknek a munkájáért megéri minden pénzt kifizetni?

Biztos léteznek, de inkább úgy gondolom, hogy az a csomagolástervező, aki egyszer bevált és megvan a kémia a megrendelőjével, annak a munkája megér minden pénzt. Mert a marketinges a jó grafikus nélkül olyan, mint a kert virágok nélkül. De fordítva is igaz függés. Nem beszélve az élelmiszermérnökről, logisztikusról és persze felsorolhatnák még ezer másik szakmát is az értékteremtő láncból, akik nélkül nem működik a fejlesztés. Együttdolgozásról és alkotásról van szó a termékfejlesztési és márkázási feladatok során, mindenkinek alázattal kell lennie a másik iránt a jó termék érdekében.

A blogod “csomagolása” te kezed munkája?

Az briefem alapján készült még 2010-ben. Talán már ideje lenne frissíteni. Remélem nyáron szakítani tudok rá némi időt. Addig is koncentráljatok inkább a tartalomra :-).

Tetszett az interjú? Megosztom Facebookon