érdekes. fontos. népszerű.

A hét bloggere

Reklámzabáló

moldvan_akos_ahetbloggere.jpgReggelente, ha álomittasan beérkezünk munkahelyünkre nehéz rögtön a robotolással kezdeni a napot. Elmegyünk a büfébe megvenni az életet mentő kávét, bekapcsoljuk a gépünket és a nap megkezdése előtt még szánunk egy percet magunkra is. E heti interjúalanyunk Moldván Ákos, a CreativeAds szerzője napi rendszerességgel biztosítja a jókedvet és humoros, ötletes reklámokkal csal mosolyt olvasói arcára. 

Nagyon naprakész vagy a reklámok világában – ez összefüggésben áll a munkáddal?

Klasszikus értelemben nem mondhatnám, azaz a kreatív- és reklámügynökségi vonalba eddig nem csöppentem bele munka fronton, de mindig is olyan pozíciókban helyezkedtem el, ami megkövetelte a kreativitást és a marketingszemléletű hozzáállást. Ettől függetlenül természetesen rengeteget olvasok reklámról, marketingről, próbálom követni a trendeket, és ha lehetőségem van rá, részt veszek a témával kapcsolatos workshopokon, konferenciákon is, de ez egyelőre leginkább önszorgalom.

Mi tévénézők alig várjuk, hogy véget érjen az óráknak tűnő reklámblokk, hogy belemerülhessünk a helyszínelők legújabb, lebilincselő részébe. Neked hány reklámot kell naponta megnézned ahhoz, hogy kiválogathasd a legjobbakat?

Nem csodálkozom azon, hogy lesújtó véleménnyel vannak az emberek a magyar reklámokról (és talán a reklámszakmáról is), hiszen ha a magyar kereskedelmi tv csatornák reklámblokkjaiból kéne válogatni a blogra a tartalmat, akkor csupán néhány bejegyzésnél tartanék én is. A magyar reklámmal kapcsolatban az emberek nagy része inkább csak azt tudná felsorolni melyiket és miért utálja. Célom, hogy azokat a reklámokat is sokan megismerjék, amik nem az aktuális valóságshow és szappanopera között kerülnek adásba. Rengeteg nagyon jó humorral megáldott alkotás van, nem beszélve a komolyabb témákat boncolgató, sokszor elgondolkodtató rövidfilmekről. Minél többet lát az olvasó ezekből, annál inkább sikerülhet átalakítani a fejekben a "reklám" szóval kapcsolatos rossz beidegződést.

Szeretnék megmaradni a blog alapfilozófiájánál és a szerethető és jó reklámokat megmutatni az olvasóknak, ezeket pedig leginkább külföldi oldalakról lehet beszerezni. Nincs konkrét szám, hogy naponta mennyit nézek át. Megvannak a standard oldalak, amiket napi szinten olvasok és ha ott találok valami olyat, amit érdemes kiemelni, akkor nekiugrok egy bejegyzésnek.

Két hete indult az Inspired nevű design blog, amelynek ugyancsak te vagy a szerzője és már most sok követője van – milyen megfontolásból fogtál bele egy új blog írásába? Meguntad a reklámokat vagy párhuzamosan fogod szerkeszteni őket?

Párhuzamosan fog futni természetesen a két blog, a jó reklámokat nem lehet megunni. :)

Eléggé örökmozgó típus vagyok, állandóan pörög az agyam dolgokon, ötleteken, fogékony vagyok mindenre, amiben látok egy kis fantáziát, emellett pedig nekem is szükségem van folyamatos inspirációra, innen jött az új blog ötlete és a neve. A reklámok keresgélése mellett rengeteg olyan dologba botlottam, amit érdekesnek, izgalmasnak vagy egyszerűen csak látványosnak találtam, viszont sehogy sem fért bele a CreativeAds témakörébe. Az Inspired egy sokkal szélesebb célközönséget próbál megfogni. Az ott lévő bejegyzések jóval könnyebben fogyaszthatóak az olvasó számára, sokkal több vizuális tartalom van rajta, ami egy rövid napközbeni lazítás alatt tökéletes kikapcsolódást biztosít.

Legelső, bemutatkozó posztodban azt írtad, hogy a legtöbb embert nem érdekli Buksi sorsa. Te hogy vagy ezzel – figyelemmel kíséred a középszerű reklámokat is?

Lassan sajnos ott tartunk, hogy bizonyos műsorok a kereskedelmi csatornákon már sokkal lejjebb teszik az igényesség képzeletbeli lécét és jobban idegesítik az embert, mint egy "középszerű reklám". Próbálom figyelemmel kísérni a TV-ben futó reklámokat is, de nincs semmilyen utópisztikus reményem azzal kapcsolatban, hogy valami olyat fogok látni, amiből azonnal cikk születhet. Nyilván az interneten fellelhető kampányok és reklámfilmek sem mind eget rengetően innovatívak és újszerűek, de lényegesen könnyebb ott belebotlani valami olyan alkotásba, amit érdemes a nagyközönség elé tárni.

Melyik a kedvenc magyar reklámod?

Nem gondolom, hogy lenne olyan kampány Magyarországon (vagy bárhol), ami egyöntetűen tetszik mindenkinek, de az biztos, hogy a környezetemnek és nekem is nagyon tetszett anno 2004-ben az RTL Klub "Szerintem" kampánya. Frissítő és humoros rövidfilmek voltak ezek akkoriban, ráadásul folyamatosan kaptuk az újabb és újabb verziókat belőle, így nem fásult el a dolog. Ugyanígy említhetném "Sziget Peti" reklámfilmjeit is, amik a TV csatornák mellett extra videókkal a Youtube-on is jelen voltak és az ember már alig várta, hogy mi fog történni a legfrissebb "epizódban". 

A mostani reklámfilmek közül a Mindig TV spotjain derültem jót, persze ehhez kellett kedvenc színészem Rudolf Péter is, aki humorosan és kreatívan dobja a fricskát a sok értelmetlen csatornára.

Nyilván mosóport, intim betétet vagy súrolószert nehezebb a fentiekhez hasonló vicces köntösbe bújtatni, de ha valaki mégis megpróbálja és nem elég jó a produkció, akkor az visszafelé fog elsülni. Gondolom mindenki emlékszik a Tahi Tóth féle Bonux mosópor reklámra, ami inkább a Sas-kabaré szintjét verdeste a jópofa reklámok helyett.

Nagyon népszerűek a Flash Mob videók. Gondoltál már rá, hogy szervezzél egyet?

Ha a blogon lévő flash mobokat vesszük alapul, akkor azt azért nem árt tudni, hogy ezeknek a produkcióknak a marketing büdzsé mellett profin kidolgozott menetrendje és statisztái vannak. A Youtube-on nagyot tudnak ütni az ilyen "rendezvények" és legtöbbször emiatt is készülnek, hogy lehessen büszkélkedni az eredményekkel.

Egy tényleges "klasszikus" flash mobhoz a nagyon jó ötlet mellett be kell tudni vonni olyan mennyiségű embert is az akcióba, amivel égés nélkül le lehet vezényelni egy ilyen eseményt. Ez idehaza nem könnyű feladat. (Nincs annál kínosabb, mint amikor hárman állnak egy flash mob helyszínén. Lásd Fila flash mob).

Vannak persze pozitív példák is, a Mammutba leszervezett táncos vagy szemétfelszedős flash mobok nagyon jól sikerültek (bár külföldön már mindkettőre láthattunk példát előtte), de nálam egyelőre nincs tervben semmi ilyen. 

Az elmúlt évben melyik reklám volt az, amitől falra másztál?

A tavaly kiosztott Aranydisznó-díj nyertesei vannak az én toplistámon is, de Pocak talán kiemelkedik azok közül is. A Jakupcsek, Szulák vonal valóban megérett egy cserére, de nem feltétlenül Pocak az, aki szerethetőbbé fogja tenni a terméket. Megpróbáltak egy kicsit közvetlenebb, humorosabb vonalat felvenni (ami valljuk be az "emésztési problémák" témakörében nem könnyű), de nem mondanám, hogy 100%-ig sikerült. Pocak egész egyszerűen bugyuta és idegesítő a néző számára, nem beszélve az őt alakító színésznő karakteréről. A történet pedig túlságosan is gyerekes. A hideg rázza az embert, amikor felbukkan a TV-ben, az interneten pedig csak arra volt jó, hogy alapot szolgáltasson a mém-gyáraknak. Pocak iszik, káromkodik, gazdája elmegyógyintézetbe kerül... beszélnek róla az emberek valóban, de jó ez a Danone-nak? Fogunk az original Pocak vagy a mém-Pocak miatt több Activiát venni a boltban? Nem gondolom.

Ezek mellett természetesen örökös ellenségeim a tökéletesen vacsoraidőre időzített hüvelygombás, szorulásos és menstruációs reklámok, ahol mindenképp úgy érzik a készítők, hogy illusztrálni kell az eseményeket ahhoz, hogy igazán jól essen az étel a nézőnek.

Külföldön egyre népszerűbbek az utcán gyanútlanul sétáló embereket megszólító és őket bevonó promóciók, legyen az egy zombi-apokalipszis New Yorkban, vagy egy akciófilmbe illő jelenet egy holland kisvárosban. Minket miért nem támadnak meg sorozathősök a Moszkva téren?

Aki figyelt az év elején, az találkozhatott egy asztronautával a városban, bár véleményem szerint rém gyengén lett kialakítva maga a karakter és a hozzá tartozó kommunikáció is. Gagyi volt a közösségi média támogatás is, illetve a kellő mennyiségű ember és figyelem elérésével is gondok voltak, pedig nem kis cég volt mögötte.

Persze külföldön sem operálnak ezekkel a módszerekkel minden héten, akad azonban egy-egy olyan produkció, amit sikerül annyira ütősre megcsinálni, hogy kifizetődő legyen a belefektetett energia és pénz. A mai világban az online jelenlétnek, a vírusmarketingnek hatalmas szerepe lehet egy márka formálódásában, az általad említett videókat is profi szakemberek dolgozták ki és készítették el azért, hogy aztán több százezren megnézzék a videó siteokon és megosszák ismerőseikkel a közösségi oldalakon. Nálunk amúgy is inkább a biztonsági játszma a jellemző, olyan kampányok látnak leginkább napvilágot, amivel nem vállal túl sok kockázatot sem a megbízó, sem az ügynökség. 

A kocsi márkák fektetik a legnagyobb hangsúlyt a kreatívra vagy csak téged fűznek gyengéd szálak a négykerekű reklámokhoz?

Nem gondoltam, hogy ez kitűnik a blogból, de a reklámoknál talán csak egy régebbi szerelmem van, azok pedig az autók. Szerencsés véletlen, hogy az autógyárak mernek olyan eszközökhöz nyúlni és olyan kommunikációt folytatni, amivel könnyűszerrel bekerülhetnek a blogon lévő tartalom elitjébe. Humor, piszkálódás, innovatív technológia, mind-mind olyan téma, amiből csak valami jó sülhet ki. A Volkswagent tudnám talán a leginkább kiemelni, mindig láthatunk tőlük a megszokott reklámok mellett valami extra ütős dolgot is, de nem lehet kedvencet választani annyi a jó induló ebben a kategóriában

Honnan jött az ötlet a nagy népszerűségnek örvendő, Barney Stinson ihlette öltözzünk elegánsan – suit up - naphoz? Folytatódik jövőre is a hagyomány?

Nagyon érdekel a közösségi média világa. Mit lehet kihozni egy oldalból, a követőket milyen interakcióra lehet rávenni, mennyire lehet a rajongószámot növelni egy ötlettel, miként változik a „Talk about this” érték egy-egy próbálkozásra levetítve. Izgalmas dolgok ezek, az ember pedig folyamatosan próbálkozik, hogy mi az, ami kiválthat valami interakciót.

Vannak a "standard lájk-gyűjtő módszerek", gondolok itt a (legtöbbször) szabálytalan nyereményjátékokra és a különböző mémekre/oklevelekre/matematikai feladatokra, amelyekkel viszonylag könnyen lehet interakciót kicsikarni a felhasználókból és rajongói bázist építeni, én azonban inkább valós tartalommarketinggel szeretnék eredményeket elérni. 

A "Suit Up! Day" csak egy szimpla teszt volt. Kíváncsi voltam, hogy egy Amerikában népszerű eseményhez itthon hány embert lehet megmozgatni. Mivel kellett egy alap felhasználói bázis, így összekötöttem a bloggal, remélve persze, hogy pár új olvasót magaménak tudhatok majd ezzel. Vegyes eredmények voltak, de alapvetően nem tartom egy sikeres projektnek. Maga a "Suit Up! Day" ettől függetlenül biztosan megrendezésre kerül 2013-ban is (pl. sok szórakozóhely is épít már erre), de a CreativeAds nem hiszem, hogy számottevő szerepet fog játszani a közösségi részében.

 

 

Tetszett az interjú? Megosztom Facebookon