érdekes. fontos. népszerű.

A hét bloggere

Kanapé kiadó

_MG_1800-web.jpg

Ha belegondolunk, rengeteget változott az utazás kultúrája az évszázadok során: kezdetben a nemesek kizárólagos elfoglaltságának bizonyult a világ felfedezése, majd teret hódítottak a vonatok és repülőgépek, a 70-es években a fapados járatok megjelenésével pedig megszűnt a repülés asszociációja a luxussal. Ugyancsak a 20. század zseniális találmánya a kanapészörf, amely a megfizethető utazáson kívül a kedvező árfekvésű – ingyenes - szállást is biztosítja a kalandra vágyók számára. Summa summarum, manapság egy csepp odafigyeléssel és szervezőkészséggel bárki körbeutazhatja a földet. A couchsurfing blog szerzője és egyben a mozgalom hazai követője, Molnár Rita volt az e heti interjúalanyunk.

Milyen ötlettől vezérelve döntöttél úgy, hogy vadidegen világjárókat szállásolj el az otthonodban?

A 2012 májusi csatlakozásomkor már egy éve tanultam angolul, viszont nem beszélgettem senkivel. Gondoltam ez egy remek lehetőség a nyelvgyakorlásra, mivel 2-3 napig folyamatosan, vagy esténként minimum 5-6 órát beszélgetni “kell” a vendégeimmel. Másrészt nem utazhatok el mindenhova, de a világot elhívhatom a vendégszobámba. Dél-és közép amerikaiakat például korábban csak filmekben láttam, azóta viszont hostoltam mexikóit, costa ricait, peruit, argentínait és brazilt is. Harmadrészt nem vagyok egy nagy utazó, de ha alkalmam nyílik rá, akkor elindulok valamerre. Remek dolognak tartom, hogy egy helyi kísérget a városában és megmutatja azokat a helyeket is, amiket útikönyvekben nem biztos, hogy megtalálok, és nem utolsó sorban CS tagként nem kell drága szállodákat foglalni. 

Szerinted mennyire elterjedt Magyarországon a CouchSurfing?

10 ezer regisztrált tagja van Budapesten a CS-nek, ebből maximum a harmada lehet aktív. A vidéki városokról nincsen információm. 

A „vendégek” tudják, hogy blogot vezetsz róluk?

A blogom 3 helyen kinn van a CouchSurfing adatlapomon, másrészt mikor megérkeznek, elmondom nekik, hogy van ez a CS blog és ők a következő “alapanyagom” és engedélyt kérek tőlük, hogy írhassak a közös élményeinkről és publikálhassam a fényképét, CS adatlapját. Eddig egy vendégem vetette le utólag a fényképét, és kérte, hogy változtassam meg a nevét, mert számára nem túl kedvező poszt született róla. 

Mi volt a legbizarrabb élményed CouchSurfinges „pályafutásod” megkezdése óta?

Hmm, nagyon bizarr élményem még nem volt senkivel. Talán a legfurcsább esetem az volt, mikor még nagyon kezdő couchsurfer tagként hostoltam egy fickót, aki a megérkezése után nem sokkal közölte, hogy fáradt. Kinn ültünk a teraszomon, ami az én hálószobámhoz kapcsolódik, bejött a szobámba és kérdezés nélkül felemelte az ágytakarómat és befeküdt az ágyneműmbe. A döbbenettől nem tudtam megszólalni, főleg azután hogy nagyon jól tudta hol van a szobája. Ötször kellett neki tagoltan elmondani, hogy álljon fel és menjen a saját szobájába aludni. A végén felemeltem a hangomat és felkapcsoltam minden világítást a szobámban, na akkor nagy duzzogva átvonult. Az is biztos, hogy az ő országa kultúrájára nem jellemző az ilyen fajta “családias közvetlenség” idegenekkel. 

Van, akivel később is tartottad a kapcsolatot?

Igen, többekkel is, néhányuk közeli barátaimmá váltak. 

Úgy gondolom, sokan nincsenek tisztában a kanapészörf szokásaival, szabályaival - mi történik abban az esetben, ha nem szimpatikus az elszállásolandó alany? Kitehetjük egyszerűen a szűrét?

Nincsenek írott szabályok, maximum ajánlások. Azt gondolom ez egyedül a vendéglátó döntésén és rugalmasságán múlik, azaz minden host saját maga írja meg a használati utasítási kézikönyvét. Nekem, ha szimplán nem szimpatikus egy vendégem, még nem teszem ki, csak jelzem neki, hogy nappal dolgozom, a következő este pedig nagyon elfoglalt leszek, és találjon magának programot. Nagyon ellenszenves surfernél finoman célozgatok rá, hogy jobb, ha keres magának másik szállásadót. Tényleg nagyon durva dolgot kéne tennie valakinek ahhoz, hogy kirúgjam a lakásomból, esetleg ha ellop tőlem valamit, vagy fizikailag is erőszakoskodna velem. 

A bemutatkozó szövegedből kiderül, hogy Angelina Jolie-t is túlszárnyalva építetted korábban filmes karriered – most mivel keresed a napi betevőre valót?

Ott inkább azt olvashatod, hogy Angie FB like számát szeretném megdönteni az imdb oldalon. (Az ő adatlapján 8374 van, az enyémen 51.) Tizenöt éve vagyok rendezvényszervező, csak kb. 10 évvel ezelőtt párhuzamosan futottam még filmproducerként és fotóriporterként is. 

Született két poszt ahol a legszebb szörfös lányokat és leghelyesebb pasikat gyűjtötted össze egy csokorban – vannak, akik online társkeresőként értelmezik a CouchSurfinget? Neked volt már ilyen jellegű megkeresésed?

A CouchSurfing annyira társkereső, mint ahogy egy munkahely, egyetem vagy szórakozóhely az. Akik nem ismerik a szervezetet, sokan nemzetközi szexpartnerkereső oldalra asszociálnak, és az is igaz, hogy nagyon sok tag valóban kizárólag erre is használja (vagy legalábbis megpróbálja). Az is tény, hogy ha egymásnak vonzó surfer és host együtt tölt egy estét, esetleg még alkoholt is fogyasztanak, mire éjjel hazaérnek könnyen kialakulhat bármi, hiszen a lehetőség nagyon adja magát. Meg merem kockáztatni azt a statisztikai valószínűségi adatot, hogy a CS tagok 90 százalékának volt már valamilyen romantikus kalandja valamelyik CS élményük alatt. Valamint én magam is hostoltam már két olyan párt is, akik a CS-en keresztül ismerkedtek meg és jöttek össze. Sőt, én magam is így találkoztam a jelenlegi barátommal. Ennek ellenére maga a hivatalos szervezet és a tagok is azt vallják, hogy a kanapészörf nem randevú oldal. A CouchSurferek többsége nevében mondhatom, hogy fogadjuk a saját nemünket is, és párokat is. Hostolunk ronda tagokat is, ha az adatlapja alapján emberileg szimpatikusnak ígérkeznek. Hostolunk párkapcsolatban is, talán akkor kevésbé aktívan, mert kevesebb idő jut másokra. Másik kérdésedre a válasz, igen, nagyon sok randioldalas hangulatú levelet kaptam már, főleg Marokkóból, Törökországból és Indiából. Ezeket mind válasz nélkül hagyom. 

Milyen tanácsokkal látnád el a kezdő szörfösöket?

Szeresd az embereket, légy nyitott, kíváncsi és rugalmas. Ebből bármelyik tulajdonság hiányzik belőled, akkor bele se kezdj. Mindenképpen először hostolj minimum 4-5 alkalommal vendégeket, mielőtt utazni szeretnél a kanapészörffel. Így kitapasztalod milyen a rossz és milyen a jó CS vendég, és leszűrheted a kellő tanulságokat. Ne azért csatlakozz a szervezethez, mert ingyen szállást keresel, hanem azért akarj tag lenni, mert idegen kultúrákkal akarsz barátkozni és te magad is szívesen megosztod másokkal a sajátodat. 

Vannak további terveid a bloggal kapcsoltban?

Szeretném tovább írni. 

Tetszett az interjú? Megosztom Facebookon
süti beállítások módosítása