érdekes. fontos. népszerű.

A hét bloggere

Régóta érdekel a város mint élőhely

Az Index ingatlan-, város-, kerület-, viskó- és felhőkarcolóügyi blogja, az Urbanista íróját, ~dá~-t faggattuk zenekarról, szexi ingatlanosokról és a viták kiprovokálásáról.

 

Tudja-e rólad a környezeted, hogy blogolsz?

Igen persze. 

 

A legcikibb dolog valakitől megkérdezni, hogy miért lett a nicked az, ami. Tehát miért? 

Nekem a keresztnevem miatt az életben is dá a becenevem, meg a neten is mindenhol ez a nickem. Csak sajnos ez már foglalt volt a blog.hu-n. Ezután jött volna az újságírósan két kötőjel közé zárás (-dá-), de az szintén foglalt volt. A szomorú, hogy valamikor még én foglaltam le, csak elfelejtettem a jelszót, meg annak az e-mailnek a jelszavát is, amivel regisztráltam. Ekkor merült fel ennek a két neobarokk polipcsápnak az ötlete, ami elsőre jónak tűnt, de most már kicsit zavar, mert egyre több levélben szólítanak így. Szerencse, hogy nem lehet kimondani.

 

A második legkínosabb a blog nevét firtatni. Nos? 

Az Urbanista Navarro ötlete volt, nekem csak borzalmas megoldások jutottak az eszembe a Szabad Kőművestől az Urbi et Orbiig.

 

Mi volt a legfurcsább hely, ahol életedben posztot írtál?

Különböző napilap- és magazin-szerkesztőségekben, ahol odakéredzkedtem egy géphez, hogy "csak megnézem a leveleimet". 

 

Mennyit kerestél eddig blogolással (munka, hirdetés) és mennyi volt a kiadás?

Hm. Nem azt írtátok a szerződésbe, hogy titok? 

 

Mi volt a legdurvább kommented és miért kaptad?

Egy átlagos anyázós kirohanást és azt is csak egyszer. A nyájas olvasó nem olvasta el a cikket, csak elképzelte, hogy miről szól és ezen vérig sértődött. 

 

Három kedvenc magyar/külföldi nyelvű blogod?

Huhh. Vagy kétszáz blog rss-én vagyok rajta és ebben tényleg mindenféle van. Ha muszáj megsértenem a kimaradókat és csak az Urbanista témájába vágókat nézem, akkor a Városképp, a Forrás:Budapest és a Városjáró áll hozzám a legközelebb - de szerencsére egyre több jó városos blog van már magyarul. Külföldiek közül ugye a Curbed lenne a nagy eszménykép, de aztán valahogy mindig másfele kalandozom. Dizájnban a CoolBoom a kedvencem, street-art féleségekben pedig a Wooster Collective. 

 

Ha egy nap külföldi bloggerré változva ébrednél az ágyban, ki szeretnél lenni?

Utálok felkelni.  

 

Mit dolgozol, amikor nem blogolsz?

Leginkább írok és szerkesztek különböző lapoknak. Korábban ugráltam és énekeltem is, de ez most szünetel. Talán majd valamikor újrakezdem. 

 

Mit vásároltál magadnak utoljára? (Élelmiszert nem számítva.)

Bor sem számít? Akkor kabátot még decemberben. 

 

Szexeltél-e a blognak köszönhetőn, bloggerel, olvasóval, bárkivel?

Bevallom az Urbanistát elsősorban azért hoztam létre, hogy szexi szemüvegkeretes ingatlanoscsajokat, dús keblű polgármesternőket és önkormányzati hivatalok szigorú domináit csábítsam el vele. Az eredményeket nem részletezném...

Van más néven írt, titkos blogod? Ha igen, mi a címe?

Nagy a kísértés, hogy most bemondjam valamelyik sztárbloggert álnévnek, de nem engedek neki. Az első blogom is a saját nickemen ment (neobarokk polipcsápok nélkül), a ska-zenével foglalkozó Skaland. Ezt 2003-tól jó darabig egyedül csináltam, aztán csatlakoztak hozzá mások és egész komoly magazinocskává nőtte ki magát a műfajon belül - mondjuk ma már csak sátoros ünnepeken írok bele. Aztán működött a zenekarunk hírlevele, ami egy időben blogként is megjelent, azt természetesen Boogie Mamma néven írtam. És volt egy nagy kedvencem, az örökre elveszett, Kommandante Állat Iván titkos naplója című folytatásos kalandregény, amely az Anti Boogie Mamma Liga harcairól szólt, de azt sajnos a szolgáltató minden figyelmeztetés nélkül törölte, mert nem léptem be fél évig. Ezt soha nem bocsátom meg nekik.

Milyen témában írsz, ha a munkádról van szó?

Nagyon sokfélében. Leginkább gazdasági mellékleteket szerkesztek, ezek néhol azért keresztezik az Urbanista témáját, ha például területfejlesztésről vagy mondjuk a parkolási stratégiáról van szó. Az elmúlt néhány nyáron egy nagy-nagy fesztivál üzemi lapjának volt szerencsém írogatni, meg remélem idén is - na azt például nagyon élvezem.

Miért éppen az ingatlan-építészet az, amiről írni kezdtél?

Ezt ugyan a "szexeltél-e" kezdetű kérdésnél már megválaszoltam, de azért közrejátszottak másodlagos szempontok is. Például, hogy nagyon régóta érdekel a város mint élőhely - én annak idején ebből írtam a diplomám is. Nem vagyok építész, környezet- és tájgazdálkodást tanultam, úgyhogy valószínűleg valami egész kutyulék megközelítésből vizsgálom a várost. Mint valami nagy ökológiai egységet, aminek mondjuk a sejtjei az egyes lakások és az ingatlanosok meg teszem azt a transzfer RNS-ek benne - de lehet hogy ezt az elméletet még finomítom. Amúgy én eredetileg olvasni szerettem volna egy ilyen blogot, de nem nagyon találtam. Aztán szóltak, hogy akár csinálhatnék is egyet.

Van valami célod a blogoddal a szórakoztatáson kívül? Mit szeretnél elérni vele?

A már említett szexen túl az lenne a célja, hogy vegyünk észre egy csomó mindent, ami a környezetünkben van és kezdjünk el róla vitatkozni. Valaki azt mondta, hogy az iskolák feladata lenne jobban az épített kultúrára terelni a figyelmet. Én nem így gondolom. Ott a gasztronómia. Azt a nálunk fejlettebb étkezési kultúrájú országokban sem tanítják az iskolában. A blogoknak szerintem pont az lenne a feladatuk (és ez nem feltétlenül a blogger, hanem akár egy témát küldő olvasó érdeme), hogy az olvasók észrevegyenek egy csomó mindent  és kiprovokáljanak egy csomó vitát. Eközben ugyanis muszáj gondolkodni, ha észérvekkel szeretnék alátámasztani a saját igazukat. Szerintem az ízléstelenségnél sokkal rosszabb az érdektelenség. Ha valaki vitába száll velem, azt is szeretem, mert azt jelenti, hogy érdekli a téma. Van, hogy meg is győznek arról, hogy nem volt igazam.

Gondolod, hogy egy poszttól majd eltűnnek Pasarétről az óriásplakátok?

Nem hiszem, hogy ennyi elég, de biztos sokak figyelmét felhívja. Mondjuk az ott élőkét, akiknek esetleg eddig fel sem tűntek. Vagy épp az ország vagy város más pontjain lakókét, akik eddig természetesnek vették, hogy tele van minden ilyenekkel és eszükbe sem jutott, hogy ez nem olyan magától értetődő dolog. Arról nem is beszélve, hogy a kommentek közt azonnal született egy csomó ötlet a megoldásra, hogy hol nézzen utána a probléma beküldője a jogszabályoknak stb. Meg biztos vagyok abban is, hogy önkormányzati döntéshozók is bele-bele kukkantanak a blogba és esetleg mérlegre teszik, hogy mennyit használ és mennyit árt a körzetüknek (vagy akár a saját jövőjüknek) egy ilyen lépés.

Milyen más témában indítanál még blogot szívesen?

Egy jó zenekari blogot, de ahhoz megint kellene egy jó zenekar. 

 

Legközelebb Igazságos Izom Tibor válaszol kérdéseinkre. Kérdeznél tőle? Szeretnél neki mondani valamit? Írd meg nekünk!


 

Tetszett az interjú? Megosztom Facebookon
süti beállítások módosítása