érdekes. fontos. népszerű.

A hét bloggere

Ez itt a reklám helye, ha érzed, hogy mondom!

IMG_4832__260px.jpgEzen a héten az Off-beat blog (offbeat.blog.hu) mögötti emberrel olvashattok interjút, aki volt már kisvasútkezelő egy egész napig még pubertáskorában, de felnővén a reklámszakmában találta meg spirituális önmagát, aminek köszönhetően élménycsomagokat készít nektek napról napra.

Eddig álnevet használtál a blogon, most pedig vállalod a rendes nevedet, sőt még az arcodat is. Mi változott?

Semmi sem változott. Eddig csak azért nem írtam a saját nevemen, hogy az ismerőseim közül ne szimpátia miatt csatlakozzanak az oldalhoz, hanem a tartalom és annak minősége miatt. Nem szerettem volna „haverlájkokat”. Az embereket a tartalom érdekli véleményem szerint. A tartalomnak szórakoztatónak, elgondolkodtatónak, meghatónak, humorosnak, könnyednek, illetve konstruktívnak kell lennie, természetesen a témától függően. A lényeg az, hogy az olvasó többnek érezze magát, elgondolkodjon, jókedvre derüljön a bejegyzés elolvasása után. Ennél a felkérésnél viszont úgy gondoltam, hogy nincs értelme egy kreált név mögé bújni. 

Válaszodból kiindulva teszem fel a kérdést, ki az a Fodor Tamás?

Hogy ki vagyok? Tomi vagyok, mérhetetlen szenvedéllyel a reklámok iránt, képzettséggel a témában, egy 10 éves PC-vel és egy egyre jobban beinduló bloggal. Röviden: élménycsomagokat készítek. Ez a tipikus „long story short” válasz.

Bővebben? Sok mindenbe belenyúltam már életemben. Általános iskolában már üzleteltem VHS kazettákkal, tehát filmekkel. Bőséges profitot termeltem, de felsős lettem és áttértem a felragasztható tetkókra (mégiscsak idősödtem). Futott a szekér. (Ez akkoriban volt, amikor a Commodore 64 még futurisztikus vízió volt és csak a kiválasztottak pötyöghettek rajta.) Középiskolában egyenesen ültem és a legjobb tudásom szerint teljesítettem, egészen jól. Ezen évek alatt voltam egy egész napig kisvasútkezelő. Jó munka volt, csak egy pár óra után elvesztette a kihívás jellegét. Dolgoztam a IX. kerületben villanyszerelő-asszisztensként, ahol tökéletesen megtanultam vezetéket vakolni és társai.

Ezek után jött egy peremvidéken működő felsőoktatási intézmény, a Külker. Itt rendezvényszervezéssel kezdtem foglalkozni egy diákszervezet keretein belül. Barátaim többsége is onnan származik a mai napig.

Főiskola vége felé vettem fel a marketingkommunikációs szakirányt. Pontosan itt kezdődött minden. Jöttek az éjszakába nyúló nagy ötletelések és a prezentációk készítése a csoporttársakkal. Ekkor szerettem bele a reklámokba. A tanáraim is profik voltak, hiszen ők hozták meg a kedvemet ehhez a szakmához.  Ekkor még nem hittem volna, hogy valaha is blog lesz belőle, de azt tudtam, hogy ebben tudok spirituálisan kiteljesedni. El is kezdtem a pályafutásomat marketingesként egy cégnél, ahol egy profi csapatba kerültem.

Jelenleg szabadúszó vagyok, aki várja a szakmai kihívásokat. Várom, hogy bebizonyíthassam azt, amiben hiszek, hogy lehet másképp is csinálni. Ehhez keresem azt a céget, amely partner ebben, kellően progresszív felfogású és merész.

Mi inspirálta az Off-beat blog elindulását?

Ahogy már említettem, a szakiránynak döntő szerepe volt. Már csak ezért is elkezdtem keresni, kutatni a reklámokat. Aztán, ugyebár, divatosan szólva szellemi szabadfoglalkozású lettem, akkor ehhez az érdeklődéshez társult a rengeteg idő. A hobbi átment szenvedélybe, és ennek gyümölcseként kelt életre az Off-beat blog. A fő motiváció, hogy megmutassam az embereknek, a reklám nem rossz, nem az feltétlenül, amit át kell kapcsolni a tévében. A blognak köszönhetően egyébként úgy gondolom, hogy naprakész vagyok, ha úgy alakul, hogy beállok egy céghez. Nem elhanyagolható még az sem, hogy erősen telített a szakma, és ha valaki be akar jutni, akkor ki kell tűnni a pályázók tömegéből.

Melyek azok a blogok, amelyeket szívesen olvasol? Ha már a tartalomnál tartunk, mi alapján döntöd el, hogy mit teszel ki és mit nem? Honnan táplálkozol?

Természetesen én is használom az olyan alapvető oldalakat forrásként, mint az ibelieveinadv.com, illetve az Ads of the World, magyarok közül pedig kedvenceim közé tartozik többek közt a szívlapát és az addict. Ezeken kívül még számos amerikai és európai „maszek” blogból nyerem ki az esszenciát, de ezek száma konkrétan megbecsülhetetlen. A lényeg, hogy rengeteg átfedés van és rengeteg olyan kampányt olvasok át, amiket nem teszek ki. Hogy miket teszek ki? Azokat, amikben érzem az „off-beat jelleget”.

Off-beat jelleg? Ezt hogy kell pontosan érteni és pontosan miben térsz el a többi blogtól, ami ezzel a témával foglalkozik?

Off-beat jelleg. A szó jelentése a válasz az első kérdésre. Off-beat, tehát nem szokványos, nem megszokott. Ez! Amiben látom, hogy a kreativitás a zenitet veri és nem megszokott, hanem olyan, amire az ember odanéz. Miben térek el, hmm… Véleményem szerint abban, hogy én benne vagyok minden egyes bejegyzésben. Természetesen a poszt témájától függ, hogy mit, milyen stílusban és mennyire sokat írok. Van úgy, hogy megszállnak a gondolatok és bőrkeményedésig gépelek, de van olyan is, hogy éppen csak pár sort illesztek hozzá.

Amikor elkezdtem, nem egy adatbázist akartam készíteni, amiben felsorolom az adatokat és kiteszem az aktuális kampányokat. Ezek nagyon hasznos oldalak és ez a funkciójuk, de én ennél többet akartam. Természetesen azok is fontosak, de ha az olvasóhoz szólsz, akkor szerintem ennél több kell.  Ha olyan a téma, akkor kifejtem a véleményemet. A kampányokat erősen szelektálom és a kiválasztottakat a saját stílusomban tálalom a „fogyasztó” elé. Hozzá kell tennem, hogy kiemelten szeretem a kiterjesztett valóság (augmented reality) technikával készült aktivitásokat, a gerillamarketinget, de a mobilkódról is posztolok már a blog indulásától kezdve.

A Te nyelveden pontosan ki a „célcsoport”?

Mindenki, aki érzi az off-beatet magában, tehát hozzáérző. Legyen szó akár szakmabeliről, akár nem.

Ha szakmabeli, akkor tudja, hogy a naprakész tájékozottság létfontosságú, tehát mindig tudnia kell, hogy mi az aktuális. Továbbmegyek, azt kell tudnia tegnap, hogy ha ma beszélünk, akkor mi lesz holnap. A bloggal nekik is szeretnék ebben segíteni.

Ha nem szakmabeli, akkor is a nyitott, érdeklődő és újdonságra éhes emberek a célcsoportom, akik hasonlóan gondolkodnak és éreznek a reklámokkal kapcsolatban, mint én. Mást keresnek, mást akarnak, mint a megszokott.  Érdekli őket, hogy máról holnapra még mit tudnak kitalálni. Ezeken felül pedig szeretnék ezeket az élménycsomagokat egy szubjektív tálalásban megkapni.

Számomra minden egyes like, ami a blogot érinti, elismerés. Minden egyes ember, aki követ, megtisztel azzal, hogy kíváncsi rám és olvasni akar. Ez félelmetesen jó érzés, motiváló és egyben sikerélmény is.

Nevezhetünk téged szakmai bloggernek?

Még abban sem vagyok biztos, hogy bloggernek, nemhogy szakmai bloggernek. Sok profi reklámos van Magyarországon, mivel egy sok téren (is) tehetséges nemzetről beszélünk. Ha relatív viszonylatban nézzük, akkor megint visszajutunk a második kérdésre adott rövid válaszhoz, egyszerűen Tomi vagyok. Ha szakmai bloggernek tekint valaki, akkor az számomra megtisztelő és jólesik, de én nem tartom magamat annak.

Mit várhatunk a jövőben tőled, mit várhatunk az off-beat blogtól?

Minőségre azt, mint eddig. Témakörökben bővülni fogok, tehát az egész kommunikációval kapcsolatos témakört fel fogom dolgozni a magam módján és stílusában. Nyilván a blog esztétikai és funkcionális szempontból is tatarozva lesz, ami által kellemesebb megjelenést fog nyújtani az olvasók számára.

Tőlem? Szeretnék elhelyezkedni a szakmában ismét és szeretném majdan a saját alkotásaimat is publikálni. Szeretném megmutatni, hogy ki lehet törni a reklámvakságból, de ennek alapfeltétele, hogy formabontó aktivitásokat kell megalkotni.

Mit tanultál a blog által?

Nagyon sokat. Nem is hittem volna, hogy ennyit. Mind technikailag, mind pedig a közösségi oldal pszichológiájáról. Mi érdekli az embereket, mikor érdemes kitenni posztot, hogyan viselkednek az emberek az online világban. Mire kapják fel a fejüket és mit osztanak meg. Hogyan terjed egy vírus. Mitől lesz népszerű valami és mi az, ami nem kell. Mikor kell kitenni az új bejegyzést és annak milyen hangulatúnak kell lennie stb. Ezt még sorolhatnám, de a lényeg, hogy nagyon hasznos dolgokat tanultam meg.

Üzensz valamit az olvasóknak?

Igen. Köszönöm mindenkinek, aki szokta olvasni a bejegyzéseimet. A jövőben is megpróbálom a legizgalmasabb és legkülönlegesebb kampányokat felkutatni számukra és változatlan stílusban publikálni. Aki még nem találkozott volna a bloggal, az nézzen be és lapozgasson át pár oldalt. Biztos vagyok benne, hogy talál számára tetsző kampányt. Ha így van, akkor tiszteljen meg azzal, hogy csatlakozik.

Tetszett az interjú? Megosztom Facebookon
süti beállítások módosítása